Webshop laten maken

Mensen gaan naar een webwinkel om iets te kopen. Daar mag je wel vanuit gaan.
Het is dus slim om gelijk uw topdeal in de spotlight te zetten, zo weet de bezoeker gelijk wat er gaande is. Zorg er daarom voor dat alles duidelijk is in uw webshop, een lekkere dikke zoekbalk, een groot navigatie menu zodat de bezoeker zich makkelijk kan verplaatsen in uw webshop. Het is ook slim om aan te geven waarom ze juist bij u iets moeten kopen, zet de voordelen van uw webshop op een rijtje en laat die duidelijk terug keren op het scherm (usp’s). Goede voorbeelden hiervan zijn Coolblue en Bol.com. Opscheppen mag maar sla niet door.

Verleid de bezoeker

Maar hoe zorgt u ervoor dat de bezoekers ook echt tot aankopen overgaan? Probeer de bezoeker te verleiden! Er zijn verschillende technieken om de bezoeker te verleiden, prijs is het belangrijkste punt maar er zijn er natuurlijk nog meer mogelijkheden :

•             wat schaars is, verkoopt beter. Toon dus je voorraad, en zet duidelijk bij je product een melding wanneer en nog maar enkele exemplaren beschikbaar zijn. Hoe lager het aantal is, hoe sterker de prikkel om toe te slaan voordat het te laat is.
•             wees compleet. Duidelijke specificaties, met de belangrijkste als bullets, geven de klant een stukje zekerheid en bevestiging.
•             wees eerlijk: toon bij een product plus- en minpunten, en toon daarbij ook alternatieven. Schrijf ook een duidelijke productomschrijving zodat mensen weten wat ze kopen.
•             Mensen zijn dol op ervaringen van anderen. Verzamel dus bij elk product ervaringen van kopers. Deze reviews kunnen net dat laatste zetje zijn waardoor de bezoeker tot aankoop overgaat.
•             Toon aantallen. Vraag je mensen om lid te worden? Toon dan het aantal leden. Vraag je mensen een offerte aan te vragen? Toon dan hoeveel offertes er deze maand al zijn aangevraagd. Dit geeft mensen het gevoel dat ze niet alleen staan, en met een gerust hart met jou in zee kunnen gaan

Actie

Zorg ervoor dat de bezoeker zo min mogelijk moet zoeken en doen om een aankoop te doen.
Maak daarom grote buttons waarmee makkelijk iets kan toevoegen in een winkelmandje.
Zet daarbij ook nog de pluspunten van uw webshop (usp’s)
Denk aan : gratis verzending, vandaag besteld morgen in huis en natuurlijk kijk de bezoeker hoeveel producten er nog in voorraad zijn en bij een laag aantal zal de bezoeker eerder een aankoop doen omdat het product bijna uit voorraad is.

Het aankoopproces

Denk verder dan een artikel plaatsen in het winkelmandje. U wilt natuurlijk dat er echt een aankoop wordt gedaan en met het plaatsen van aan product in het winkelmandje bent u al aardig onderweg, vraag uzelf daarom af wat de klant nog wilt weten over het aangekochte product. Bijvoorbeeld dat het product retour kan worden gestuurd, gebruik die usp’s weer dat zorgt ervoor dat de bezoeker weer op een rijtje heeft waarom hij bij u iets moet kopen.
Als de aankoop is gedaan, kunt u eventueel een email sturen van ”bedankt voor u bestelling” en bij de volgende aankoop een eventuele korting.

De opmaak van uw webshop is ook van enorm belang, want wie gaat er bij een webshop bestellen die er niet uitziet, dat komt niet vertrouwbaar over. Dus zorg ervoor dat alles er duidelijk maar ook goed uitziet.

Wel doen

•             online support, een webcare team.
•            reviews van andere klanten
•             aantallen tonen (hoeveel verkocht, hoeveel nog op voorraad)
•             direct jouw usp’s duidelijk in beeld
•            een overzichtelijk winkelmandje
•            starten met een heldere navigatie en een grote zoekbalk
•            rondom de ‘in winkelmandje’ knop nog even herhalen waarom de klant een goede deal krijgt (morgen in huis, gratis verzending)